Dlaczego kompetencje miękkie są tak ważne? Przykłady i zastosowania

Kompetencje miękkie odgrywają kluczową rolę w dzisiejszym środowisku biznesowym. Wiele firm docenia ich znaczenie i kładzie nacisk na ich rozwój u pracowników. Dlaczego więc kompetencje miękkie są tak istotne? W jaki sposób możemy je odkrywać i podnosić wśród osób zatrudnionych w przedsiębiorstwie? 

Jak rozumieć kompetencje miękkie?

Jedną z charakterystycznych cech kompetencji miękkich jest to, iż nie są mierzalne. Zazwyczaj obejmują takie obszary jak komunikacja, umiejętność pracy z w grupie, skuteczność i szybkość podejmowania decyzji, zdolność do rozwiązywania problemów, organizacja obowiązków służbowych, działanie pod presją czasu czy inteligencja emocjonalna. 

Przemiany we współczesnej gospodarce sprawiają, że znaczenie kompetencji miękkich rośnie już od wielu lat. Jest tak ze względu na zwiększający się udział sektora usług, który niejako zajmuje miejsce niegdyś dominującej produkcji przemysłowej czy rolniczej. Nie sprawia to, że typowe kompetencje twarde przestają mieć znaczenie, jednak coraz mocniej firmy zwracają uwagę na to, iż same umiejętności techniczne nie są już wystarczające. 

Kluczowe kompetencje miękkie

Wśród najważniejszych umiejętności tego typu warto wymienić:

  • Efektywna komunikacja, czyli klarowne wyrażanie myśli i słuchanie innych jest niezwykle istotne w środowisku zawodowym. To zdolność potrzebna zwłaszcza w zespołach projektowych czy działach obsługi klienta, gdzie pomaga w budowaniu pozytywnych relacji i eliminowaniu nieporozumień.
  • Empatia jako część inteligencji emocjonalnej to rozumienie i współczucie wobec potrzeb i emocji innych osób, co pozwala na m.in. lepsze zarządzanie zespołem, budowanie zaufania oraz rozwiązywanie konfliktów. To kluczowa umiejętność dla menedżerów, liderów i wszystkich, którzy pracują z ludźmi.
  • Rozwiązywanie problemów poprzez kreatywne myślenie, elastyczność i pozwala na szybkie i skuteczne radzenie sobie z trudnościami. Osoby posiadające tę kompetencję miękką potrafią również dostosowywać się do zmian i znajdować efektywne rozwiązania.
  • Praca w zespole budowania synergii w grupie ma ogromne znaczenie w kontekście osiągania wspólnych celów. Kompetencje miękkie pozwalają na skuteczną pracę w różnorodnych grupach ludzi o różnych osobowościach i zdolnościach.

Extended DISC® a kompetencje miękkie

Aby wykorzystać potencjał drzemiący w pracownikach, warto sięgnąć po narzędzie, które pozwala go odkryć, czyli Extended DISC®. Bada ono styl zachowania pracownika, na który składają się m.in. styl komunikacji, umiejętność współpracy, obecność czynników motywujących i demotywujących, reakcje na stres oraz naturalne zdolności. Badanie to można wprowadzić w firmie bez większych trudności – każdy pracownik potrzebuje kilkanaście minut, aby wypełnić kwestionariusz on-line. Następnie jego przełożony otrzyma szczegółowy raport, zawierający wszystkie wymienione wyżej informacje. Dzięki temu firmy mogą między innymi lepiej dopasowywać pracowników do stanowisk czy przeprowadzać skuteczniejsze rekrutacje. W wielu wypadkach nie jest jasne, czy kandydaci faktycznie posiadają deklarowane kompetencje miękkie, dlatego lepiej i obiektywniej stan rzeczy pomoże ocenić właśnie Extended DISC®. 

 

 

Artykuł sponsorowany

0 thoughts on “Dlaczego kompetencje miękkie są tak ważne? Przykłady i zastosowania

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *